Od trenutka kada je Vespa prvi put zakoračila italijanskim ulicama 1946. godine, postala je mnogo više od običnog dvotočkaškog prijevoznog sredstva. Vespa je postala simbol italijanske kreativnosti, romantike i slobode. Ovaj legendarni skuter ne samo da je osvojio srca ljubitelja vožnje, već je postao sinonim za veselje i druženje s prijateljima. Prva Vespa proizvedena je u fabrici Piaggio, a dizajnirali su je Enrico Piaggio, sin vlasnika fabrike, i Corradino D’Ascanio, poznati inženjer.
Dok mnogi ljudi širom svijeta znaju mnogo o Vespi i njezinim brojnim modelima, postoji jedna malo poznata priča iz prošlosti ovog popularnog skutera. Ova priča seže u 1960-e godine, vrijeme kada su mladi ljudi širom svijeta bili inspirisani kulturnom revolucijom. U Italiji, od 1968. do 1977. godine, mladi su bili buntovnici koji su tražili svoj izlaz iz tradicionalnih normi i vrijednosti. U tom duhu promjene i s ciljem privlačenja mladih kupaca, Piaggio je 1969. lansirao kontroverznu reklamnu kampanju za Vespu.
Chi Vespa mangia le mele!
Najslavniji slogan kampanje bio je “Chi Vespa mangia le mele!”, što se može slobodno prevesti kao “Ko vozi Vespu, jede jabuke.” Ovaj slogan privukao je pažnju mladih ljudi i postao ikoničan u to doba. No, ono što je posebno zanimljivo je da je ovaj slogan sintaksički pogrešan. Riječ “Vespa” može se interpretirati kao treće lice prezenta izmišljenog glagola “vespare,” što bi značilo “voziti Vespu.” Dakle, ispravno bi bilo “Ko vespira (vozi Vespu), jede jabuke.”
Ova sintaksička igra riječima bila je namjerna i inovativna. Dizajner Gilberto Filippetti, koji je stvorio ovaj slogan, poigrao se ne samo riječima, već i vizuelno. Napisavši riječ “Vespa” velikim slovima, Filippetti je istaknuo značaj ovog ikoničkog skutera. Fascinantno je da je ovaj dizajn bio toliko kreativan da je izabran unatoč tome što je šef marketinga, koji je odlučivao o dizajnu, tada imao više od 70 godina.
Ali šta je zapravo povezivalo jabuke s Vespom? Mladi ljudi tog vremena često su koristili izraze poput “vado a vespare a Rimini” što bi značilo – idem voziti Vespu u Rimini, ali to se nije nužno odnosilo na vožnju skutera. Umjesto toga, to je bio suptilan izraz za intimno druženje s dragom osobom. Filippetti je odabrao jabuku jer ona simbolizira grijeh, a mladi, koji su tih godina bili buntovnici, lako su se poistovjetili s ovim simbolom.
Kampanja je bila uspješna na italijanskom tržištu, ali se nije uvijek lako prevodila na druge jezike. U Americi, na primjer, slogan se nije mogao doslovno prevesti pa je kampanja imala naziv “Možda vaš drugi automobil ne bi trebao biti automobil.” No, bez obzira na jezičke barijere, Vespa ostaje simbolom italijanske kreativnosti, romantike i slobode na dva točka.
Saznajte više o italijanskom jeziku i kulturi kroz kurs italijanskog jezika.